Etusivu           Roosa           Amorodio d'Acheronte           Colorado

Kun hevonen matkustaa pitkään

tiistai 21. kesäkuuta 2016



... mitä tulee ottaa huomioon?



 Minun on jo pitänyt pitkään kirjoittaa teille tästä aiheesta.  Aihe on hyvin tärkeä ja huolellisella valmistelulla ja hoidolla matkan varrella hevonen palautuu matkustamisesta hyvin nopeasti ja pysyy niin sanotusti "freesinä". Varsinkin pitkillä kilpailumatkoilla halutaan aina että hevonen pysyisi mahdollisimman hyvässä kunnossa jotta se voi suorittaa parhaalla mahdollisella tavalla kilpailuissa. Aina kaikki ei kuitenkaan mene putkeen ja huonolla valmistelulla voit saada hevosen pahimmassa tapauksessa klinikalle tiputukseen kuljetuskuumeen tai -ähkyn takia.

 Pitkä matka voi tarkoittaa yli 6h matkustamista tai sitten parhaimmillaan jopa monen vuorokauden matkustamista jos lähdetään Etelä-Eurooppaan tai esimerkiksi Englantiin. Mutta suurimmalleosalle Suomalaisista harrastajista realistisempia kohteita ovat pitkät matkat Suomessa ja esim. kilpailumatkat Ruotsiin.

 Mitä siis kannattaa ja tulee ottaa huomioon jos hevonen on matkustamassa pitkän matkan?

Ruokinta  


 Hevosen väkirehuruokinta kannattaa vähentää jo vuorokautta ennen lähtöä. Tällä vältämme parhaamme mukaan ähky- ja lannehalvausriskit. Hevonen tulee seisomaan pitkän aikaa paikallaan joten se ei tarvitse hirveitä määriä väkirehua elimistöönsä joka ei tule liikkumaan autossa/trailerissa lähestulkoon ollenkaan. Myös heinän syöttöä tulee vähentää. Itsekkin elin monta vuotta siinä luulossa että parasta on tunkea traileri täyteen heinäverkkoja että hevosen on mukava matkustaa kun voi syödä koko matkan.  Joo, no se ei ole ehkä kaikista parhain ratkaisu. Vatsahaavan kannalta ei hevosta myöskään pidä mielestäni pitää heinättä, mutta pienet määrät kostutettua heinää pitkin matkantekoa on ollut oma ratkaisuni tähän. Niitäkin ihmisiä löytyy jotka ei ruoki hevosia ollenkaan tien päällä, Ainoastaan kun hevoset tulevat ulos joko vain levähtämään tai sitten jos yövytään jossain tallissa ja matkaa jatketaan aamulla. 

 Pahimmat tapaukset mitä itse olen nähnyt ovat olleet kun ihmiset laivaan saapuessa tunkevat trailerin täyteen kuivaa heinää että hevoset kirjaimellisesti seisovat nenät pölyisissä heinäverkoissa kiinni. Ahneimmt yksilöt voivat todella syödä koko laivamatkan itsensä heinää täyteen ja siinä on todella suuri ähkyriski sillä hevoset juovat todella huonosti matkustaessa. Tähän kun yhdistetään runsas heinän syönti ja liikkumattomuus on kortit aika hyvät ähkylle. Myös jos traileri on täynnä heinää, kuljetuskuumeen riski nousee kun hevonen hengittää heinäpölyä jatkuvasti. Varsinkin sellaisissa hevosrekoissa jossa hevonen ei pääse laskemaan päätä alas en pitäisi paljoa heinää hevosen edessä matkan aikana. 


Nesteytys


Hevosen nesteyttäminen taitaa olla se suurin haaste hevosen matkustamisessa. Suurin osa hevosista ei halua juoda matkan päällä. Jos tähän haluaa valmistautua mahdollisimman hyvin on hyvä opettaa hevoselle jo hyvin ajoissa, viikkoja ennen juomaan jotain mashjuomaa tai mitä ikinä haluatkaan sekottaa veteen (melassia, omenamehua jne,), Suuremmalla todennäköisyydellä hevonen juo sitten sitä matkan päällä jos juoma on jo tuttu ja herkulliseksi todettu. Sitten nesteytys ei mene juomisen piikkiin vaan melkeinpä sen ahneuden piikkiin. Juomaan kannattaa lisätä elektrolyyttejä joita hevonen menettää paljon matkustaessaan. Myös B-vitamiini on hyvä lisä matkustamisen tueksi. 

Ikäväkyllä suurin osa hevosista mitä itse olen ajanut pitkiä matkoja ei juo vettä juuri ollenkaan. Ruotsia kun olen ajanut nyt useita kertoja edes takaisin juovat hevoset hädin tuskin yhtä ämpärillistä vuorokauden aikana. Silti ne ovat selvinneet ihan hyvin sillä tämä on otettu myös huomioon siinä ruokinnassa. Usein kun hevonen pääsee perille karsinaan ja saa ruokaa eteen niin kyllä se janokin sitten palautuu ja hevonen itse nesteyttää itsensä.

Liikunta


 Hevonen on hyvä liikuttaa jollain tapaa ennen matkalle lähtöä. Joko laittaa kävelykoneeseen, tai käydä itse kävelyttämässä tai ratsastaa kevyesti. Näin kroppa ja elimistö on ollut juuri liikkeessä ennen kuin se joutuu sitten seisomaan pitkän aikaa autossa. Mitään super-rankkaa treeniä ei kannata tehdä sillä itse matkustaminen on jo hevoselle rankkaa kun ne joutuvat tasapainottelemaan monta tuntia tien päällä. Matkan pituudesta riippuen hevosta kannattaa ottaa ulos kävelemään. Esimerkiksi jos minä lähden hevosen kanssa Ruotsiin, otan sen ulos satamassa ennen laivaan menoa, sitten heti laivan jälkeen heti Tukholmassa tunniksi ulos kävelemään ja mahdollisesti syömään ruohoa vuodenajasta riippuen. Traileri on tärkeää siivota aina kun mahdollista sillä ammoniakki on yksi suurimmista kuljetuskuumeen aiheuttajista. 

 Sitten ajan taas 5-6h ja otan taas hevosen 30-60 minuutiksi kävelemään ja koitan tarjota vettä ja heinää. Sitten ajan taas sen 4-5h mitä nyt loppumatkaan menee. Hyvä nyrkkisääntö mielestäni on että 8h on ehdoton maksimi mitä hevonen saa olla autossa kerrallaan. Laivassa se on tietysti eri asia kun siellä et hevosta voi ulos ottaa. Liikaa ei kannata kuitenkaan pysähdellä ja hevosta purkaa sillä sekin myös stressaa hevosta. Kohtuus ja järki kaikessa. 

Määränpäässä otan hevosen yleensä kävelemään hetkeksi ja sitten tarhaan. Jos hevonen menee suoraan karsinaan kävelytän yleensä vähän pidempään. Hevosen olotilaa on hyvä seurata seuraavien tuntien ajan jos mahdollista, jos hevonen alkaa näyttämään ähkyn tai kuumeen merkkejä, niin aikainen hoito tietysti nostaa paranemisennusteita.




Matkustamista tukevat lisäravinteet


 Markkinoilla on myös olemassa hevosen matkustamista tukevia "buustereita". Esittelen tässä teille muutamia mitä itse hankin aina pitkälle matkalle mukaan ja voin suositella myös teillekkin. Sillä haluammehan hevosen matkustamisen menevän mahdollisimman jouhevasti ja riskittömästi :)




 Equine American ULS-GARD solution on hyvä tuki hevosen vatsalle. Tämä on minun ihan ehdoton lemppari. Tuote tekee suojaavan kalvon hevosen mahaan, joka suojaa vatsaa kun hevosella on elämässä stressaavia muutoksia esim. muutto tai kisatilanne. Tuotetta voi syöttää joko kuureittain tai kokoajan. Itse aloitin tämön syötön Dantelle viikkoa ennen lähtöä ja sitten syötin sen yhtäjaksoisesti loppuun. Olin todella hämmästynyt tuotteen tehosta, sillä Dantte ei kuivunut matkan aikana juuri ollenkaan ja vatsa ei mennyt yhtään löysälle, niinkuin yleensä matkustaessa menee vähän vetiseksi. Olin todella vakuuttunut että tämä tuote toimi ja tuki Danten herkkää vatsaa Ruotsiin muuton aikana.

  Lue lisää täältä.




 Cavalorin Emergency 911  tuote on mun mielestä aika ehdoton ensiapu varsinkin laivamatkoille. Tuotteen mainostetaan auttavan hevosen äkillisiin suolistohäiriöihin. Jos hevonen alkaa ähkyoireilemaan laivassa tai jopa matkan päällä niin tässä on välitön ensiapu alkavaan ähkyyn. Parhaimmassa tapauskessa ähky voi mennä ohi tämän lisäravinteen avulla.

  Lue täältä lisää.



 Equine American So Kalm  on hyvä tuote rauhoittamaan stressaavan hevosen hermoja. Esimeksiksi minä annoin tätä Dantelle ennen laivaa, koska Dantte on semmoinen hulivili niin ajattelin että tämä rauhoittaa vähän laivamatkaa ja niin rauhoittikin, Dantte otti matkan tosi rennosti ja käyttäytyi rauhallisesti.

  Lue täältä lisää.



 Equine American Apple Lytes on hyvä elektrolyyttilisä hevoselle. Itselläni on tapana antaa aina puolikas tuubi ennen matkaa ja puolikas matkan jälkeen. Näin saan taattua hevosen elektrolyyttien saannin matkustamisen ajaksi. 



Tässä postauksessa kirjoittamani jutut eivät ole ehdottomia faktoja, vaan minun mielipiteitäni ja tapojani toimia. Postaus on tehty tuotteiden osalta yhteistyössä Keravan Horse & Riderin kanssa. 

10 kommenttia:

  1. Olipas hyvä juttu!
    Olisi tosi mielenkiintoista lukea valmistautumisestasi kenttäkisoihin, eroaako se jotenkin perus yksi päiväisistä kisoista? Miten huollat hevosen ennen ja jälkeen kisojen, miten liikutat hevosen ennen pitkää kisarupeamaa yms :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo täytyypä pistää tämä aihe seuraavaksi työn alle =)

      Poista
  2. Mites jos hevosta lähtee hakemaan virosta? Ei varmaan vierasta hevosta kannata purkaa satamassa ainakaan ennen laivaa, kun ei olr takeita nouseeko vieraan ihmisen kanssa vieraassa paikassa takaisin koppiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viron laiva on niin lyhytkestoinen ettei ole syytä ottaa hevosta ulos ennen laivaa. Ruotsin laiva kestää 11h ja Saksan laiva yli 30h. Ja niillä matkoilla ei hevoset tietenkään pääse ulos autosta joten silloin on hyvä ottaa ne ulos heti ennen ja jälkeen laivan :)

      Poista
  3. Matka Tallinnasta Helsinkiin on niin lyhyt, että tietenkään ei kannata alkaa hevosta stressaamaan ottamalla sitä satamassa kopista ulos.

    VastaaPoista
  4. Jos joku nyt lähtee vaikkapa laivalla Ruotsiin, mistä löytää sopivan paikan kävelytykseen? "Heti" ennen ja jälkeen ei varmaan tarkoita, että kävelytät satamassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä me ollaan turun satamassa niitä ulos otettu ja tukholmaan päässä on 5min matkan päässä Ryttarstadion jossa ulkoilutetaan hevosia mutta tottakai pitää itse ottaa selvää missää hevoset voi ottaa ulos :)

      Poista
  5. Mä niin tykkään tästä sun blogista. Aloin maratoonina lukemaan ihan alusta asti! Ihanaa kun olet saanut itseluottamuksen esteillä takaisin Danten kanssa ja toi hevonen sopii sulle loistavasti. Meinasin olla kauhee hinku aina kommentoida noihin vanhoihin postauksiin, mutta annoin sitten olla. Oon itse kanssa työskennellyt siellä Lagerfeltin tilalla. Mahtava paikka! Odottelen uusia postauksia innolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että ku huomasin sun viestin vasta nyt! Ihana kommentti, kiitos! Danttehan lähtee nyt kotiin mutta jään tänne lagerfeltille. Kelle oot ollut töissä täällä? :)

      Poista